17-05-2018 | Door: Cis Meijer

Blog: Een taart en heel veel vragen

Blog: Een taart en heel veel vragen

Jeugdauteur Cis Meijer, bekend van onder meer Moordspel en haar nieuwste boek Knock-out, ging op schoolbezoek bij het Pieter Zeeman in Zeeland. Voor ons blogde ze over dit memorabele bezoek.

'Beste Cis Meijer, ik maak voor Nederlands een promotiefolder over u. Ik wil u een paar vragen stellen. Wat is het motto in uw boeken? Waar haalt u inspiratie vandaan? Welk boek van uzelf is uw lievelingsboek? Waarom?' Als leerlingen mij voor een schoolbezoek mailen, veer ik blij op. Hun docent heeft ze een opdracht gegeven en waarschijnlijk ook uit mijn boek(en) voorgelezen. Door die voorbereiding durven ze vaak tijdens mijn bezoek meer te vragen én te vertellen. En soms is hun voorbereidend werk uitgebreider dan ik ooit had kunnen bedenken.

Welke geheimen huizen hier?, vraag ik me af. Iedereen heeft wel een verhaal. Dat kan tijdens een schoolbezoek boven komen drijven, of na afloop


De Schrijverscentrale belt me: het Pieter Zeeman uit Zierikzee nodigt me uit voor een lezing. Leuk, ik kan! Daarna mailt Karin, de docente kunstzinnige vorming, me enthousiast dat haar leerlingen hard aan het werk zijn voor mijn komst. Elke leerling is verantwoordelijk voor een eigen taak. Taken die te maken hebben met de vakken Nederlands en kunstzinnige vorming. Ook de opleiding Horeca, Bakkerij & Recreatie is er bij betrokken. Zo wordt mijn bezoek aangegrepen voor een vakoverschrijdende samenwerking.

Dat zegt mij niet zoveel, tot ik lokaal 141 binnenstap. Twee gastheren uit mavo 4 heten me welkom. Ze leiden me langs muren vol zelfgemaakte promotiefolders, recensies en posters van Moordspel en Verdoofd. Die ene leerling die straks naar het grafisch lyceum wil, heeft een waar kunstwerkje afgeleverd.

Drie leerlingen interviewen me. 'Wat zijn uw dromen? Loopt u weleens vast tijdens het schrijven? Zitten er elementen uit uw eigen leven in uw verhalen?' Ik vertel dat jeugdervaringen en een tv-serie over het geheim van een vriendengroep me inspireerden voor de jeugdthriller Knock-out. Nadat ik het eerste hoofdstuk heb voorgelezen, praten we over angsten en groepsgeheimen. 'Zouden jullie uit loyaliteit naar vrienden een heftig geheim kunnen bewaren?' vraag ik. Leerlingen wisselen blikken. 'Ja,' antwoordt een jongen. 'Ik ga dan kapot vanbinnen, maar ik bewaar het geheim.'

Welke geheimen huizen hier?, vraag ik me af. Iedereen heeft wel een verhaal. Dat kan tijdens een schoolbezoek boven komen drijven, of na afloop. Soms vertelt een leerling over de pijn waar hij mee worstelt. De openhartigheid, verwondering en herkenning vind ik een van de mooiste gevolgen van praten over verhalen met jongeren. Geklop op de deur. Een leerling komt terug van de afdeling Bakkerij en biedt me trots een reusachtige taart aan. De bestelling had hij vorige week geplaatst, medeleerlingen hebben hem gebakken. Opdracht geslaagd.

Drie leerlingen interviewen me. 'Wat zijn uw dromen? Loopt u weleens vast tijdens het schrijven? Zitten er elementen uit uw eigen leven in uw verhalen?'


De leerlingen hebben hun taken serieus genomen. Ze deden onderzoek, schreven teksten, gaven creatieve ideeën vorm, werkten samen (met elkaar en met andere vakken) en nog zoveel meer. Wat geweldig voorbereid! Met de taart en memorabele herinneringen verlaat ik Zeeland.