Fotograaf: Foto auteur ©2012 Marco Borggreve

Genre Poëzie

Thema's Europa - Filosofie - Liefde - Diversiteit - Psychologie - Wetenschap - Muziek

Subthema's Meertaligheid - digitale poëzie - interactieve app - beeldende kunst

Leeftijdsgroepen

Klas 1-3 Voortgezet Onderwijs - Klas 4-6 Voortgezet Onderwijs - Jongvolwassenen - Volwassenen - Senioren

Rozalie Hirs (Gouda, 7 april 1965) is een hedendaagse Nederlandse componist en dichter. Haar poëzie en muziek zijn zowel lyrisch als experimenteel. Het avontuur van de luister- en leeservaring en de verbeelding staan centraal. Haar muziek omvat vocale, orchestrale en elektronische stukken. Vaak combineert zij traditionele instrumenten met elektronische klanken. Haar poëzie omvat zowel dichtbundels als digitale poëzie, interactieve gedichten die ontstaan in samenwerking met beeldend kunstenaars en grafisch ontwerpers.

Het merendeel van haar schooljaren brengt Rozalie Hirs door in Duitsland (Bergisches Land, Nordrhein-Westfalen). Aanvankelijk schrijft ze brieven, dagboeken en een kort verhaal in het Duits. Op 10 mei 1991, tijdens het culturele studentenfestival Pythische Spelen, Enschede, presenteert ze voor het eerst enkele nederlandstalige gedichten in het openbaar. Ze ontvangt daarop een uitnodiging van Jan Kuijper, destijds poëzieredacteur bij Uitgeverij Querido, en debuteert een jaar later in het literaire tijdschrift De Revisor. In 1998 verschijnt bij Uitgeverij Querido haar eerste dichtbundel Locus (1998), gevolgd door Logos (2002), [Speling] (2005), Geluksbrenger (2008), gestamelde werken (2012), en verdere bijzonderheden (2017).

In 2013 verschijnt bij Uitgeverij Vleugels haar Engelstalige debuut, de  bibliofiele uitgave Curvices and Musicles. In 2017 publiceert Uitgeverij kookbooks, Berlijn, haar meertalige verzamelbundel gestammelte werke (2017) met gedichten in het Nederlands, Duits, Engels, die zijn vertaald in het Duits, Engels, Spaans, Frans, Russisch, Litouws, Albanees, Servisch, Chinees en Zweeds.

Onderzoek naar muziek heeft naast het lezen, luisteren en musiceren een diepgaande invloed op haar poëzie. Spelen met klank in verschillende betekenislagen en met verschillende leesmogelijkheden leidt tot een ‘vloeibare’ poëzie. De lezer kan hieruit steeds opnieuw kiezen en geeft de eigen leeservaring in hoge mate zelf vorm. Een meervoud aan leesmogelijkheden en identiteiten wordt het handelsmerk van de poëzie van Hirs en vormt een brug naar haar muziek. In 2010 verschijnt haar cd Pulsars. Op deze cd onderzoekt Hirs meertaligheid en de gelijktijdigheid van betekenisstromen in drie elektroakoestische werken op eigen teksten. Zij voert deze stukken regelmatig uit op internationale poëziepodia. In samenwerking met beeldend kunstenaars en ontwerpers ontstaat digitale poëzie, waaronder Logos digitaal (2003), Family Tree app (2006), Geluksbrenger online (2011), Zichtboek van gestamelde werken (2012) en Curvices (2013). Haar gedichten verschijnen in bloemlezingen en literaire tijdschriften in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, China en Mexico. Klik hier voor een volledige bibliografie.

Publicaties

verdere bijzonderheden

2017, Uitgeverij Querido

16 t/m 100 jaar

Poëzie

gestamelde werken

2012, Uitgeverij Querido

16 t/m 100 jaar

Poëzie

Geluksbrenger

2008, Uitgeverij Querido

16 t/m 100 jaar

Poëzie

[Speling]

2005, Uitgeverij Querido

16 t/m 100 jaar

Poëzie

Logos

2002, Uitgeverij Querido

16 t/m 100 jaar

Poëzie

Locus

1998, Uitgeverij Querido

16 t/m 100 jaar

Poëzie

toon meer