14-11-2017 | Door: Remco Scheenjes

Zo organiseer je een succesvol schrijversbezoek #1: Boekhandel Kramer

Zo organiseer je een succesvol schrijversbezoek #1: Boekhandel Kramer

Wat is het geheim van een succesvol schrijversbezoek? In deze serie artikelen delen we boekhandelaren en bibliotheken hun ervaringen en tips. Deze keer: Veronie Snijder van Boekhandel Kramer in Winterswijk.

Veronie Snijder (bekend van het DWDD boekenpanel in 2015-2016) organiseert al sinds 1985 vier à vijf keer per jaar een literair café. Eerst samen met de bibliotheek, maar sinds een jaar of negen alleen. De bibliotheek verhuisde en kreeg bovendien minder subsidie, wat een financiële aderlating betekende voor het literair café. 

Toegevoegde waarde

Volgens Veronie moet je geen lezingen organiseren om er rijk van te worden. Wat is dan de toegevoegde waarde voor haar als boekverkoper? 'Je moet het vooral doen omdat je zelf leuk vindt. En je laat als boekhandel zien dat je meer doet dan alleen boeken verkopen, dat is goed voor de klantenbinding.' Het literaire café heeft ook nog wat anders opgeleverd: in 2007 ontving het de Cultuurprijs van Winterswijk "vanwege de grote verdiensten die het literair café heeft voor het culturele leven in de gemeente Winterswijk". En sinds 2014 ontvangt het literair café een subsidie van de gemeente.

Vergeet het plaatselijke sufferdje niet! Huis-aan-huisbladen worden goed gelezen.

Op het punt van doorbreken

Ze probeert uiteraard wel quitte te spelen. De entree is tien euro, inclusief een kop koffie. Veronie leidt de auteurs kort in en wanneer de auteur dat graag wil, regelt ze een interviewer. 'Af en toe kies ik voor een bekende auteur. Maar vaak nodig ik minder bekende, betaalbaarder auteurs uit waarvan ik verwacht dat die op korte termijn doorbreken. Vaak maak ik daarbij gebruik van tips van De Schrijverscentrale, vooral voor kinderboekenschrijvers. Het publiek is in elk geval vrijwel altijd enthousiast.' De doelgroep verschilt, soms is het voor volwassenen, soms voor kinderen of jeugd. 'Eigenlijk alle klanten uit onze winkel. Als het een auteur is die ook geschikt is voor young adult dan benader ik de plaatselijke middelbare school. Leerlingen kunnen dan met een korting  een kaartje kopen. Vanzelfsprekend geldt dat ook voor kinderboekenschrijvers; dan zoek ik contact met de lagere scholen.'

Afgeblazen

Er is ook wel eens iets misgegaan. Veronie: 'In een ver verleden hadden we een nog niet zo bekende auteur uitgenodigd, maar de kaartverkoop ging dusdanig slecht dat ik samen met de uitgever heb besloten de avond af te blazen. Dat nam de auteur mij niet in dank af. Inmiddels is hij zeer gevierd, maar Winterswijk is bij hem voor eeuwig taboe. Heel jammer dat het destijds zo gelopen is. Daaruit blijkt dat we soms te snel waren met het uitnodigen van onbekendere auteurs.'

Bij jeugdauteurs zoek ik contact met scholen. Leerlingen kunnen dan met korting een kaartje kopen.

Plaatselijke sufferdje

Op de vraag hoe ze de zaak vol krijgt, antwoordt ze: 'De locatie is heel belangrijk. Onze auteursbezoeken vinden plaats in het fraaie doopsgezinde kerkje vlakbij de winkel, waar zo’n negentig mensen in kunnen. Dat geeft meteen al veel sfeer.' Verder bereikt ze de potentiële bezoekers via een mailinglijst, door het maken van een etalage rond het werk van de auteur en door een aankondiging bij de kassa neer te zetten. Ook Facebook en Twitter worden ingezet om het bezoek te promoten. Dé tip van Veronie: 'Vergeet het plaatselijke sufferdje niet! Huis-aan-huisbladen worden goed gelezen. Zorg ervoor dat je een goede tekst en foto aanlevert, dan is de kans het grootst dat de bladen die ook plaatsen.' 

Voor foto’s en ander materiaal om het bezoek van de auteur te promoten kunt u terecht op de auteursprofielen op onze site. Staat het er niet bij? Neem dan contact op met de schrijver of de uitgever.