22-03-2018 | Door: Fabienne Peters

Succesvol schrijversbezoek: De Algemene Boekhandel Amersfoort

Succesvol schrijversbezoek: De Algemene Boekhandel Amersfoort

Wat is het geheim van een succesvol schrijversbezoek? In deze serie artikelen delen boekhandelaren en bibliotheken hun ervaringen en tips. Dit keer: Linda Adam van de Algemene Boekhandel in Amersfoort. ‘Het is een extraatje voor onze klanten.’

Zo’n acht tot tien keer per jaar organiseert de Algemene Boekhandel schrijversbezoeken via De Schrijverscentrale. Linda Adam, publiciteitsmedewerker: ‘Reuring in de winkel voor jeugd en volwassen publiek. Daar doen we het voor! Volwassenen ontdekken het verhaal achter boek en schrijver, kinderen ontmoeten hun idool. We halen de schrijver dichterbij. Het is een extraatje voor onze klanten.’

Persoonlijke voorkeur

Hoe bepaalt ze de keuze voor de schrijvers? ‘Naast publiciteitsmedewerker ben ik Kinderboekenspecialist in de winkel, dus die auteurs kies ik, samen met een collega,’ zegt Linda. ‘Onze persoonlijke voorkeur is daarin belangrijk en natuurlijk de populariteit van de auteurs. Voor volwassen publiek nodigen we schrijvers uit met nieuw werk waarvoor we lezers willen enthousiasmeren. Verder proberen we fictie en non-fictie af te wisselen.’

‘Reuring in de winkel voor jeugd en volwassen publiek. Daar doen we het voor!’

 

Klanten trekken

‘Hoe ik voor voldoende publiek zorg? We hebben een groot klantenbestand dat mail over onze evenementen,’ vertelt Linda. ‘Verder kondigen we schrijversbezoeken aan in de lokale krant, op social media, er hangen posters in de winkel en er liggen flyers op de balie. Dat doe ik altijd op dezelfde manier, maar er is geen peil op te trekken hoeveel mensen erop af komen. Je zoekt altijd een zondebok: het weer, het tijdstip, de populariteit van de schrijver. Het is nauwelijks te voorspellen. Het publiek dat op schrijversbezoeken afkomt, is ouder. We proberen de dertigers en veertigers te bereiken, maar dat is een lastige doelgroep merken we. Die lezers hebben gezinnen en doen andere dingen op hun vrije avonden, dus daar ligt voor ons een uitdaging.’
 

Samen met het café en de kerk

Voor de lezingen is samenwerking met andere partners is belangrijk. Linda; ‘We hebben geen aparte ruimte, dus in de winkel komen schrijvers meestal alleen signeren, dat is voor bezoekers gratis. Voor lezingen huren we het KAdECafé in het centrum af, dan vragen we wel entree. Het bezoek van Jan Terlouw tijdens de afgelopen Boekenweek hebben we zelfs in de Bergkerk georganiseerd. Daar kunnen 350 mensen in en het is bijna uitverkocht! Dit doen we in samenwerking met de bibliotheek.’ 

‘Tijdens de Kinderboekenweek organiseren we een boekenmarkt op de basisschool’

 

Experimenteren met de Kinderboekenweek

De boekhandel werkt tijdens de Kinderboekenweek altijd samen de basisschool. ‘Voor de tweede keer organiseren we dit jaar een boekenmarkt op de ASV Daltonschool in Amersfoort. Vorig jaar was Tosca Menten er, een groot succes. Desalniettemin gaan we het dit jaar toch net weer iets anders aanpakken dan vorig jaar, er valt altijd wel iets te leren en te verbeteren.’
 

Passende invulling

Ook de samenwerking met De Schrijverscentrale ervaart Linda als prettig. ‘Er is een goede communicatie en als er iets is, zijn de bemiddelaars altijd heel behulpzaam. Met de auteurs verloopt de communicatie ook soepel. Sommige auteurs hebben al een heel helder beeld van wat ze willen vertellen tijdens een lezing, andere niet, daar sparren we dan mee tot we een passende invulling gevonden hebben.’

‘Schrijversbezoeken zijn goed voor de klantenbinding en veel te leuk om niet te doen’

 

Tip

Linda heeft nog een belangrijke tip voor andere organisatoren: ‘Ga ermee door! Schrijversbezoeken zijn goed voor de klantenbinding en veel te leuk om niet te doen, hoewel het lastig is om de daadwerkelijke winst bij dit soort activiteiten te meten. Je moet je iedere keer weer flexibel opstellen en blijven zoeken naar een succesformule. We hebben geluk met onze directeur Hans de Sain die schrijversbezoeken hoog op de agenda heeft staan. Wij blijven er in elk geval mee doorgaan!’

Voor foto’s en ander materiaal om het bezoek van de auteur te promoten kunt u terecht op de auteursprofielen op onze site. Staat het er niet bij? Neem dan contact op met de schrijver of de uitgever.

Wilt u advies over welke schrijver geschikt is voor uw publiek? Neem gerust contact met ons op.

Op de foto: Jan Terlouw in de Bergkerk in Amersfoort tijdens de Boekenweek 2018