29-04-2019 | Door: Jennifer Hofstede

Mag ik een school om voorbereiding vragen dan? JA!

Mag ik een school om voorbereiding vragen dan? JA!

Het is een feest als leerlingen op je schrijversbezoek en over je boeken zijn voorbereid. De Schrijverscentrale helpt scholen bij de voorbereiding, maar wie ze ook gericht kan helpen? Juist, de schrijver zelf. Daarom een oproep aan auteurs: upgrade je eigen schrijversbezoek en stimuleer de school bij hun voorbereiding.

Leesbevordering. Dat is de missie van de Schrijverscentrale en ook van de meeste auteurs die bezoeken aan scholen doen. Dat een schrijver op bezoek voor leerlingen het lezen echt leuker maakt, blijkt uit het onderzoek Dichter bij de schrijver, dichterbij lezen. Een goede inhoudelijke voorbereiding vergroot het leesbevorderende effect van een schrijver op school. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 80% van de basisschoolleerlingen en bijna de helft van de middelbare scholieren in de klas een voorbereidende activiteit heeft gedaan. Mooie percentages, maar het kan nog beter.

Contact opnemen: vergeet niet de voorbereiding
'Mag ik een school om voorbereiding vragen dan?' vroeg een schrijver ons. Jazeker, graag zelfs. Veel leraren zitten zelfs te springen om begeleidend lesmateriaal, zo blijkt uit het onderzoek.

Contact tussen auteur en organisator voor een lezing is heel gebruikelijk. Weetje uit het onderzoek: in slechts een kwart van de bezoeken nam de auteur zelf contact op; in driekwart van de gevallen lag het initiatief bij de organisator. De Schrijverscentrale adviseert auteurs om va   Er komen dan vooral praktische zaken aan de orde: locatie, tijden, groepsgrootte, benodigde apparatuur…. Handig natuurlijk, maar dit contactmoment is ook de uitgelezen kans om voorbereidingstips te geven.
 

Auteur: De kinderen waren niet voorbereid op mijn bezoek.
SC: Wat had je tevoren afgesproken over de voorbereiding?
Auteur: Niets.

Bij het bemiddelen adviseert De Schrijverscentrale aan organisatoren om contact op te nemen met de auteur voorafgaand aan het bezoek. Mocht je een paar weken voor het bezoek nog geen contact hebben gehad, bel of mail de organisator om de inhoud en voorbereiding een positieve impuls te geven.

Maar wat bespreek je dan allemaal?

Afstemmen inhoud bezoek
• Wat voor bezoek ga je doen (als dat niet al op het contract is vastgelegd)? Een workshop, lezing, schrijversvoorstelling?
• Moet het bezoek over een bepaald onderwerp of boek gaan?
• Kan de school kiezen uit verschillende programma’s? Zijn deze programma’s te vinden op je auteurspagina?

Hulp van De Schrijverscentrale
• Heeft de organisator onze praktische draaiboeken al gevonden? Daar staat o.a. een draaiboek tussen dat organisatoren naar leraren basisonderwijs kunnen sturen.
• Voor het basisonderwijs biedt de Schrijverscentrale de tipdocumenten Menukaart Goed voorbereid, Op onderzoek en Verder lezen.
• Krijgt de school genoeg boeken bij elkaar? Wijs ze anders op de tips in Hoe zorgt u voor genoeg boeken?

Je eigen tips
• Je Schrijverscentrale-auteurspagina is idealiter een schatkist vol inspiratie voor het schrijversbezoek: informatie over je schrijverschap, recente titels, leesfragmenten, foto’s en filmpjes… Die kunnen docenten allemaal delen met hun leerlingen.
• Staan er goede lestips van anderen online, bijvoorbeeld op de site van je uitgeverij of op een juffen-/meestersite? Voeg ze toe als links op je auteurspagina.
• Heb je zelf opdrachten of materiaal ontwikkeld, bijvoorbeeld in het kader van de Menukaart Creatieve opdracht of Goed Voorbereid? Zet die als upload op je pagina, link er naar, of mail het de scholen toe.

Tijd besparen
Veel werk, dat contact opnemen? Hoeft niet. Met deze tips deel je je tijd effectief in.
• Plan een geschikt contactmoment. Meestal is een flink aantal weken tevoren handig i.v.m. de voorbereidingstijd.
• Geef duidelijk aan wanneer je voor verder overleg bereikbaar bent. Een tip om telefoontjes te voorkomen als je net bovenaan een zwarte piste staat of vlak voor een deadline zit.
• Volle tournee gepland? Maak een standaarddocument met voorbereidingstips of –mailhandtekening en mail die naar alle organisatoren.
• Is de organisator niet de leraar die de kinderen voorbereidt? Dit komt vaak voor. Vraag of de organisator je mail aan de leraren doorstuurt en bij ze navraagt of ze uit de voeten kunnen met de tips.

Zijn vanaf nu altijd alle leerlingen voorbereid? Dat zouden we graag beloven! Toch blijft het slim een plan B te hebben voor een groep die niet weet wie je bent. Of beter gezegd: nog niet weet wie je bent. Want na je bezoek wil iedereen een boek van je lezen. Toch?

Zelf een goede tip? Of vragen? Laat het ons weten.

Foto Jowie Schmitz: Edwin Walvisch