22-02-2018 | Door: Remco Scheenjes en Fabienne Peters

6 tips voor het invullen van je auteursprofiel

6 tips voor het invullen van je auteursprofiel

Opvallen tussen de inmiddels meer dan 1000 auteurs in onze schrijversgalerij is nog niet eenvoudig. Hoe kun je jezelf het beste profileren en zichtbaar maken op onze site, zodat organisatoren je goed kunnen vinden? Wij geven een aantal handige tips.

1. Upload een goede profielfoto

Allereerst is het belangrijk dat je een goede, liefst professionele portretfoto uploadt. Zonder profielfoto ben je namelijk niet zichtbaar in de auteursgalerij. De foto is ook het eerste wat organisatoren zien en daarmee als het ware je visitekaartje. Bovendien kan de foto door hen gebruikt worden als publiciteitsmateriaal.

Let er verder op dat:
  • je alleen op de foto staat
  • de foto minimaal 400x400 pixels is
  • het bestand niet zwaarder is dan 2MB
  • de foto rechtenvrij is
  • je indien nodig de naam van de fotograaf vermeldt

2. Schrijf een duidelijke biografie

Ga bij het schrijven van je biografie uit van wat een organisator graag over je zou willen weten en begin daarmee. Trek een organisator je verhaal in zoals je met de lezer van je boek zou doen. Vermeld bijvoorbeeld je ruime ervaring met schoolbezoeken of poëzieworkshops. Of begin de tekst met een pakkend citaat uit je nieuwste boek of een positieve reactie van een organisator. Je levensloop kun je verderop in de tekst beschrijven.

Benoem ook kort de mogelijkheden van je bezoek, wat kan een organisator verwachten? Een powerpointpresentatie, een optreden met muziek of een illustratieworkshop? Een paar korte quotes uit recensies of positieve reacties van organisatoren kunnen een mooie afsluiting van de biografie vormen.

Zie ook 7 tips voor een goede biografie


3. Vul thema’s, subthema’s en andere zoekvelden in

Organisatoren kunnen je op verschillende manieren vinden op onze site. Ze kunnen onder meer zoeken op naam, leeftijdsgroep (het is belangrijk dat je ook boeken geschreven hebt voor de leeftijdsgroepen die je vermeldt), campagne, genre of op een specifiek onderwerp. Zorg dat je zoveel mogelijk informatie invult.

Onder Thema’s kun je kiezen uit 24 vaste thema’s, bijvoorbeeld gezondheid, reizen en sport. Je kunt meerdere thema’s selecteren.

Bij Subthema’s kun je zelf specifieke onderwerpen invullen die op je werk van toepassing zijn. Bijvoorbeeld Aletta Jacobs, Iran, Koude Oorlog, wielrennen of depressie (volwassenen) of diversiteit, grootouders of verhuizen (jeugd). Wij raden je sterk aan dit veld in te vullen, omdat organisatoren zo heel gericht op onderwerp kunnen zoeken.


4. Voeg foto’s, filmpjes en documenten toe

Je kunt allerlei documenten toevoegen aan je profiel. Het geeft organisatoren niet alleen een goed beeld van wat je doet, maar het kan ze ook helpen bij de voorbereiding van bijvoorbeeld een klassenbezoek. Zo kun je recensies, programma’s, interviews of fragmenten uit een boek uploaden. Denk ook aan foto’s van jou in actie tijdens lezingen of optredens, of boekomslagen. Een filmpje waarin je jezelf voorstelt, video’s van optredens, of een boektrailer doen het ook altijd goed.


5. Houd je profiel up-to-date

Zorg ervoor dat je je profiel regelmatig bijwerkt. Heb je een nieuw boek of een nieuwe portretfoto? Wil je niet meer over bepaalde thema’s spreken of juist over nieuwe thema’s Pas het aan in het profiel. Hetzelfde geldt voor de leeftijdsgroepen.  


6. Verwijzing op je website en social media

Heb je een eigen website? Meld daar vooral dat je lezingen of workshops wilt geven en vergeet niet te linken naar je profiel op onze website www.deschrijverscentrale.nl. Je kunt de link ook vermelden op social media of in nieuwsbrieven.  


Hulp nodig?

In dit document staat stap voor stap praktische uitleg voor het invullen van alle onderdelen van je account, inclusief het profiel. Bijvoorbeeld hoe je een linkje aanmaakt of hoe je een foto uploadt.

Heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op.